Verschillen in zakendoen België / Nederland
Nederlandse openheid in België
onbeschoft
"Een ruwe verkondiging van de eigen mening is in
Nederland een teken van eerlijkheid, maar in België ziet men het als lomp en
onbeschoft. En andersom is het in België een beleefdheidsvorm om niet direct
een tegengestelde mening te verkondigen, maar in Nederland komt dat over als
onbetrouwbaar, geniepig en vals." Dat zegt cultureel psycholoog Keyvan
Shahbazi in De Volkskrant (NL).
Meer voor 39 cent via Blendle
Jaknikkers
"In België zijn meer jaknikkers, in Nederland vragen spelers meteen: waarom doen we dit?" Dat zegt de Vlaamse voetballer Tom van Hyfte die na de Nederlandse clubs MVV en Roda zelfbewuster terugkeert, naar Beerschot Wilrijk. Dat meldt De Limburger.
"Nederlander bang voor
Belgische baas"
Belgische managers maken
furore in Nederland. En volgens Het Laatste Nieuws zijn Nederlandse werknemers
als de dood voor hun Belgische baas, omdat die zijn zin doordrijft. De
voorzitter van de Nederlandse KvK in Brussel nuanceert dat door te zeggen dat de
Nederlanders zolang de zaken goed lopen, de Belgische orders aanvaarden.
"Daarvoor is de Nederlander zakelijk genoeg". Ervaringsdeskundige Heller
(ex-ING) geeft wat tips voor Nederlanders met een Belgische baas: "Geef nooit
ongevraagd advies, toon geduld, praat niet direct over je privéleven en luister
goed. Vooral naar wat een Belg niet zegt".
Nederlandse zakenman te
amicaal
Een Waalse zakenman is minder
snel tot een compromis bereid dan een Vlaming. Beide gebruiken zakenlunches om
een zakenrelatie beter te leren kennen, Nederlanders en Duitsers vinden dat
tijdverlies.
Dat zijn enkele bevindingen van de studente Charlotte Reyskens die over de
zakengewoonten schrijft in haar eindverhandeling voor de Universiteit Hasselt.
Vlamingen vinden Walen in onderhandelingen vaak vaag en langdradig, Walen vinden
Vlamingen soms bot, kort en to the point. Walen storen zich aan het tutoyeren en
de amicaliteit van Nederlanders. Zowel Vlamingen als Walen omzeilen conflicten
door niet te beginnen over meningsverschillen. Nederlanders doen dat wel.
Buitenlandersv vinden Belgen betrouwbare zakenpartners, ook zonder schriftelijk
contract. Vlamingen en Walen staan erom bekend dat ze via hun talloze informele
netwerken dingen kunnen 'regelen'. Meer
bij De Standaard
Leiding geven
In Nederlandse bedrijven wordt
vooral gekeken naar wat je kunt, in België meer naar wie je kent. Nederlanders
zijn de gemakkelijkste mensen om te managen, omdat ze de waarheid recht in je
gezicht zeggen. Natuurlijk moet je af en toe wel de overlegcultuur in toom
houden. Maar als je een beslissing neemt, wordt die ook zonder problemen
geaccepteerd. Wat dat betreft is Nederland een schitterend land om business te
doen.
De Belgische topman Rudi De
Becker van het Nederlandse handelshuis Hagemeyer in De
Standaard (2006)
Een Nederlander die directeur
werd van een Belgisch bedrijf zette meteen zijn deur voor iedereen open en gaf
iedereen inspraak. Geleidelijk aan vertrokken er steeds meer mensen uit het
bedrijf. Hij ontdekte uiteindelijk dat het personeel dacht dat de directeur niet
wist wat hij wilde, de directeur vroeg immers aan het personeel om mee te
denken. Dat moest wel fout aflopen met dat bedrijf. Daarom gingen ze maar
alvast. De directeur heeft er niet lang gewerkt.
Een praktijkgeval uit een boek
over verschillen tussen Nederlanders en Belgen
"Belgen zijn makkelijker
bereid zich in te zetten voor de onderneming, het plichtsbesef is wat groter."
38 uur werken en netjes om 5 uur vertrekken is hier echt ondenkbaar, zegt hij,
werknemers maken zonder problemen overuren.
Directeur Johan de Koning van
uitgeverij Standaard/Manteau in het personeelsblad Enter van de eigenaar, PCM
Uitgevers.
In België vertelt de directeur
tijdens een vergadering wat er moet gebeuren. In Nederland moet er altijd
con-sen-sus zijn. De meest voorbeeldige Nederlandse manager is een
kleuterleider, lijkt het wel eens.
Consultant Paul Wouters in NRC
Handelsblad
Bedrijfshiërarchie
"Belgisch personeel is zich
meer bewust van hiërarchische verschillen. Maar we gaan niet blindelings in op
wat de hiërarchische overste zegt, wij hebben pas respect als die overste ook
met kennis, als een autoriteit kan oordelen. Wij horen dat oordeel aan,
discussiëren kort en handelen".
Directeur Willems van
uitgeverij Standaard/Manteau in het personeelsblad Enter van de eigenaar, PCM
Uitgevers.
Nederland heeft toegankelijke
superieuren en een veel plattere bedrijfshiërarchie dan België.
Directeur Philip Charls van de Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en
Luxemburg, tijdens een presentatie
Hieronder o.m. praktijkopmerkingen over de
zakelijke omgang met Fransen, maar hoogstwaarschijnlijk gelden die evenzeer voor
zakendoen in Wallonië.
Presentaties, vergaderingen
Fransen houden niet van
1-2-3-presentaties waarin bondig uiteengezet wordt wat bereikt kan worden en wat
het mag kosten. Ze willen eerst persoonlijk contact opbouwen. Je moet laten zien
dat je eruditie hebt, levenservaring. Er moet iets gebeuren tussen jou en je
zakenpartner voor je zaken gaat doen.
Mediaconsultant Maarten Noyons,
Marseille, geraadpleegd door EZ (Bron: NRC)
De indirecte manier van
handelen heeft te maken met het grotere belang dat wordt gehecht aan eer. Iemand
in een vergadering direct aanvallen getuigt niet van goede smaak. Problemen op
tafel leggen, zeggen wat je wilt en meteen een beslissing nemen, dwingt de ander
openlijk positie te kiezen, en misschien te verliezen. Resultaat: beslissingen
worden vooraf genomen, of achteraf, maar in elk geval buiten de vergadering.
Sander Nieuwenhuizen van
bouwmaterialenproducent Lafarge. (Bron: NRC)
Als Fransen een
recht-toe-recht-aan Amerikaanse presentatie bekijken dan denken ze: wat een
onbenul. Een presentatie moet bewijzen dat je over intellectuele capaciteiten
beschikt.
Sander Nieuwenhuizen via NRC
Voor Fransen zijn
vergaderingen niet bedoeld om beslissingen te nemen maar om ideeën uit te zetten
en iedereen de gelegenheid te geven zijn gedachten verder te ontwikkelen. Het
collectieve proces van Nederlanders, dat ideeën vermaalt tot er consensus is,
wordt door de Fransen gezien als een vorm van spelbederf.
Socioloog Philippe d'Iribarne
(NRC), schrijver van Eer, contract en
consensus, een boek uit 1993
In Nederland zullen de
verschillende niveaus op vergaderingen een consensus zoeken. In Frankrijk
daarentegen hebben de leidinggevenden de beslissing al genomen vóór de
vergadering.
Professor Paul Verluyten van
de UvA in het neiuwsblad van de Orde van den Prince (2007)
De Gentse haven fuseerde in 2018 met die van Vlissingen en Terneuzen tot North Sea Port. De Lage Landen.com zocht uit hoe het is verlopen. (Lang artikel, 3 euro) Zakelijk gezien wel goed, en er is het bekende cultuurverschil. Quote 1: "Voortvarend is in Nederland een positief woord, in Vlaanderen is het iemand die te veel risico neemt." Quote 2: "Belgen zeggen niet snel hun mening in een vergadering, ze zwijgen en kijken de kat uit de boom. Soms laten ze iets bezinken en proberen de kwestie daarna in een parallel circuit buiten de vergadering om in vraag te stellen.” Quoet 3: : "Nederlanders hanteren meerjarige investerings-programma’s en daar wijkt men niet graag van af, in Vlaanderen ga je eens bij een minister langs en schuif je een nieuw project ertussen."
Assertiviteit
In het zakendoen zie je terug
wat Franse kinderen op school leren: naar de meester luisteren en niet assertief
zijn. Franse ontwerpers bijvoorbeeld stappen niet zoals hun Nederlandse
vakgenoten zelf op bedrijven af als ze iets aan te bieden hebben. Fransen
wachten tot ze gebeld worden.
Mediaconsultant Maarten Noyons,
Marseille, geraadpleegd door EZ (Bron: NRC)
Nederlands/Belgisch zaken doen
OKT 2012 - Als een Nederlander
zaken wil doen met een Belg dan kan hij beter gevoelige onderwerpen vermijden,
zegt de Nederlander Buddingh’, die kookovens voor in de tuin exporteert naar
België. Zelf is hij niet zo subtiel:
● Belgen zeggen nog wel eens ja als ze
nee bedoelen
● Belgen leggen afspraken nog wel eens
in hun
voordeel
uit
● Een Belg doet geen zaken zonder
persoonlijke relatie
● Een Belg denkt snel dat Hollanders
de baas willen
spelen
● Nederlanders mogen geen grapjes
maken over de
Rode
Duivels, Belgen wel
Meer bij z24.nl
Diversen
Dat oeverloos doordebatteren,
problemen onder het tapijt schuiven, dat maakt dat Frankrijk zo vastzit en
moeilijk hervormt.
Nog eens Sander Nieuwenhuizen
Belgen gaan werken om geld te
verdienen, Nederlanders om zich te ontwikkelen. Daarom ook vragen die zoveel
bijscholing en vorming. Belgen vinden het een zwakte om te tonen dat ze zich
laten bijscholen.
Consultant Paul Wouters in
Het Nieuwsblad
Er zijn
mentaliteitsverschillen tussen Vlamingen en Walen. Walen zijn veel ideologischer.
Ze praten en filosoferen vaak te lang alvorens in actie te schieten. Vlamingen
zijn meer dynamisch. Ze staan ook meer open voor alles wat nieuw is.
Directeur-generaal Alain
Gerlache van de RTBF
Sociale groepen zijn
belangrijk voor Fransen. Een Nederlandse ondernemer moet iemand hebben die tegen
zijn zakenpartners kan zeggen: C'est
quelqu'un de bien - hij is oké. De cultuur is meer gesloten
Nog eens Sander Nieuwenhuizen
Nederlandse ondernemers die
zaken willen doen in België moeten zich realiseren dat ze beginnen met een
achterstand „Nederlanders vinden Belgen aardig en gezellig. En ze denken: dat is
omgekeerd ook zo. Maar Belgen hebben geen enkel warm gevoel bij Nederlanders. Ze
vinden ons arrogant. Über-Hollanders.”
Directeur Philip Charls van de Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en
Luxemburg in NRC Handelsblad
Een Nederlanders bouwt met een
Vlaming heel langzaam een relatie op; bij een Vlaamse zakenlunch gaat het niet
om het eten maar om het opbouwen van een relatie.
Directeur Philip Charls van de Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en
Luxemburg tijdens en presentatie
Belgen zijn trouw aan merken,
veel sterker dan Nederlanders. In 90% van de Belgische huizen zijn
lichtschakelaars van één merk te vinden, Niko. Nederlanders hebben geen idee van
welk merk hun schakelaars zijn.
Adviseur Danny Saerens in NRC Handelsblad
Een Nederlands reclamebureau
maakte een reclamecampagne voor de Vlaamse herenmodezaak Piet Thielen. En het
kwam met de slogan "Wat is een man zonder Hugo Boss, wat is een man zonder
Piet?". Maar in het Vlaams betekent "piet" ook het mannelijke geslachtsdeel. Dat
wist het bedrijf niet en daardoor was het bijna een klant kwijtgeraakt.
NRC Handelsblad
"In Nederland laat je als
manager je mensen heel vrij. Je geeft ze een opdracht en een week later vraag je
hoe het ermee staat. In het begin deed ik dat in België ook. Dat ging stroef.
Toen ik ging vragen waarom, kreeg ik het verwijt dat ik ongeïnteresseerd was. In
Nederland zien werknemers het als een vorm van wantrouwen wanneer je over hun
schouders meekijkt. In België is het een blijk van interesse."
NRC Handelsblad